Przed działami produkcji jest wiele wyzwań i trudności, z którymi muszą się codziennie mierzyć np.: bilansowanie zasobów, efektywne planowanie i wykorzystanie zasobów, podawanie precyzyjnych terminów realizacji zleceń dla działu sprzedaży, planowanie parku maszynowego i jego eksploatacja, ograniczanie kosztów produkcji, inne.
Dostarczenie przez produkcję gotowych produktów poprzedza złożony cykl wielu procesów, które muszą być ze sobą skoordynowane aby efektywnie wykorzystać zasoby nie tylko te materiałowe, maszynowe ale także ludzkie. Procesem, który umożliwia fizyczną realizację zleceń produkcyjnych a jednocześnie kluczowym i nierozerwalnie połączonym z produkcją jest zaopatrzenie materiałowe, które jest elementem procesu logistycznego polegającym na dostarczeniu surowców i komponentów na magazyn w celu późniejszego wydania na produkcję.
SAP Business One obsługuje produkcję procesową, dyskretną oraz projektową. Funkcje są konfigurowane na etapie wdrożenia z Klientem i szczegółowo omawiane. Wdrożenia produkcji odbywają się w modelu prototypowania. Prototypowanie ma na celu przygotowanie prototypu, który po testach Klienta przechodzi kolejne iteracje aż do przygotowania rozwiązania docelowego. Model ten pozwala na dostarczenie rozwiązania oczekiwanego przez Klienta i powoduje, że nie ma dużych rozbieżności oczekiwań Klienta w stosunku do dostarczonego rozwiązania.
W celu efektywnego zaplanowania produkcji konieczne jest zbudowanie technologii/receptury produkcji. Na tym etapie Klient może skorzystać z standardowego modułu produkcji SAP Business One lub rozszerzonej wersji BEAS manufacturing (opisany w sekcji produkty).Wymaga to przygotowania wymaganych danych w kilku krokach.
SAP Business One pozwala na przygotowanie opisanych powyżej danych bezpośrednio w systemie lub skopiowanie posiadanych przez Klienta z plików Excel. Częstą praktyką jest w przypadku projektowania nowych produktów pobieranie danych z systemów klasy CAD (Computer Aided Design) oraz CAM (Computer Aided Manufacturing) lub oprogramowania do zarządzania dokumentacją PDM (Product Data Management).
Bardzo istotną funkcją pozwalająca na elastyczne zarządzanie technologią produkcji jest Funkcja wariantowania technologii dedykowana dla przedsiębiorstw, których produkcja cechuje się dużą zmiennością. Pozwala na wytwarzanie dużej ilości zmodyfikowanego produktu bez potrzeby tworzenia w bazie danych wielu indeksów różniących się tylko detalami takimi jak kolor lub dodatkowe opcje wyposażenia. Wersje mogą różnić się pomiędzy sobą nie tylko zmianami w liście materiałowej lecz także w marszrucie. Ważną cechą jest zachowanie głównego indeksu materiałowego bez zmian i możliwość kopiowania go do kolejnej wersji i wprowadzania tylko niezbędnych modyfikacji zgodnych z oczekiwaniem Klienta.
Wersje mają możliwość kontroli na poziomie listy materiałowej BOM lecz także marszruty przy dowolnej liczbie poziomów struktury drzewa produktu.
Możliwość podglądu informacji o wariancie:
Gdy jest już zbudowana technologia/receptura produkcji można przystąpić do procesu budowania planu produkcyjnego. Pierwszym krokiem jest utworzenie zleceń produkcji, które są bazą niezbędną do planowania. Jest to proces, który ma odpowiedzieć na kilka pytań:
Powinien zapewnić takie obciążenie aby efektywnie wykorzystać dostępne zasoby oraz surowce. Proces planowania oparty jest o źródła popytu generowane przez dział sprzedaży.
Dwa główne źródła:
Ważnymi cechami opisującymi te źródła są daty na kiedy produkty gotowe powinny zostać wyprodukowane oraz ilości produktów. Funkcja prognoz sprzedaży jest dostępna w standardzie SAP Business One. Funkcja planowania pozwala na sterowanie terminami realizacji zleceń produkcji oraz ich priorytetami. Ustawienie priorytetu powoduje, że zlecenia ważnego/kluczowego dla nas kontrahenta będą planowane zawsze jako pierwsze. Planowanie może odbywać się metodą do przodu lub metodą wsteczną czyli od oczekiwanej daty dostarczenia. Każda z metod pozwala uzyskać odpowiedzi mogące wskazać co należy zmienić w procesie aby dostarczyć wyroby gotowe na czas dla jak największej ilości zleceń lub ustalić z Klientem możliwe przesunięcia na wczesnym etapie.
Polega na zapewnieniu surowców lub komponentów w odpowiednich ilościach niezbędnych do produkcji wyrobów gotowych w ilości pozwalającej na zaspokojenie popytu wygenerowanego przez dział sprzedaży. Proces planowania zaopatrzenia w SAP Business One może być i najczęściej jest wsparty funkcją MRP lub MRP2. Wykorzystanie MRP pozwala w znaczący sposób zautomatyzować proces przeliczania zapotrzebowania pod produkcję uwzględniając główne źródła popytu wyszczególnione w pierwszym punkcie.
Funkcja MRP może uwzględniać dodatkowe źródła popytu takie jak:
oraz obszar zakupów:
Wynikiem działania MRP są ilości surowców i komponentów konieczne do zamówienia przez dział zakupów w postaci zleceń zakupu lub od razu zamówień zakupu. W scenariuszu automatycznym zamówienia mogą zostać przesłane przez system do dostawcy bez ingerencji użytkownika jednak najczęściej dział zakupów weryfikuje je osobiście i po akceptacji następuje wysyłka do dostawców.
Następnym krokiem po procesie planowania produkcji jest harmonogramowanie szczegółowe pokazujące obciążenia na poszczególnych zasobach, grupach zasobów, gniazdach produkcyjnych. Po przeprowadzeniu procesu harmonogramowania możliwe jest uruchomienie MRP w celu przeliczenia zaopatrzenia uwzględniając dokładne terminy dostarczenia surowców i komponentów na produkcję bezpośrednio lub na magazyn produkcji w toku.
W procesie harmonogramowania zostają rozdzielone operacje technologiczne i przypisane do wcześniej zdefiniowanych zasobów z powiązanymi do wykorzystania surowcami lub komponentami. Proces harmonogramowania jest bardzo ważny do operacyjnego planowania produkcji aby każdy zasób był maksymalnie wykorzystany.
W procesie realizacji produkcji gromadzone są na bieżąco dane o operacjach, materiałach, utworzonych wyrobach, danych o jakości, odpadach. Raportowanie produkcji daje wgląd osobom odpowiedzialnym za produkcje w to co się dzieje na hali produkcyjnej w każdym momencie. Zbieranie danych z produkcji pozwala z wyprzedzeniem reagować na niekorzystne zmiany i przeplanować produkcję na nowy dzień uwzględniając stan faktyczny.
Raportowanie produkcji stanowi podstawę do procesu planowania i harmonogramowania. Odbywa się ono najczęściej przy pomocy terminali dotykowych dostępnych na hali produkcyjnej przy pomocy dowolnego urządzenia. SAP Business One z rozszerzeniem BEAS manufacturing posiada aplikację przeglądarkową co oznacza, że można ją uruchomić na dowolnym urządzeniu. Wystarczy, że na hali jest dostępna sieć WI-FI.
Informacje stanowiskowe: możliwość pracy w fabryce bez tradycyjnych papierowych dokumentów dzięki możliwości podglądu dokumentacji na terminalu.
Z poziomu terminala raportować można:
Terminal pozwala także na skorzystanie z funkcji dodatkowych:
Koszty produkcji to ważna część każdego przedsiębiorstwa. Oczekiwaniem Klientów jest możliwość poznania i śledzenia kosztów produkcji online czyli po realizacji każdej operacji lub grupy operacji. Rozchody materiałowe powinny być księgowane na bieżąco aby możliwe było lepsze planowanie zaopatrzenia oraz zmiany w procesie produkcji lub technologii wpływające na optymalizację kosztu. Istotną funkcją jest możliwość porównania kalkulacji przed rozpoczęciem realizacji zlecenia produkcji, podczas jego realizacji oraz po zakończeniu zlecenia. W krótkim czasie zostaje zebrana informacja jakie są odchylenia i jeżeli generowane są powtarzalnie w wybranych etapach produkcji można zastanowić się nad optymalizacją.
Każde przedsiębiorstwo ma swój własny model liczenia kosztów produkcji. BEAS pozwala na stworzenie własnych modeli pre i post kalkulacji kosztowych uwzględniających:
Kalkulacje mogą być dodatkowo urealnione poprzez zastosowanie cenników lub grup upustów dla Klientów co pozwoli na urealnione oszacowanie planowanych marż produkcyjnych.
Aby spełniać coraz wyższe normy jakościowe wynikające z nowych przepisów bezpieczeństwa oraz rosnących oczekiwań Klientów SAP Business One z BEAS manufacturing dostarcza niezbędne narzędzia pozwalające udokumentować proces kontroli. Funkcje kontroli jakości umożliwia przeprowadzenie niezbędnych testów jakości podczas przepływu materiału, począwszy od pierwotnych zakupów dla produkcji aż do wysyłki towaru. Różne rodzaje zleceń testowych mogą być przypisane do zewnętrznych, jak i wewnętrznych etapów pracy (operacji).
Kontrola jakości może być jakościowa lub ilościowa:
Jakościowa – sprowadza się do opisania kontrolowanego surowca/półproduktu/wyrobu gotowego zestawem cech opisowych lub parametrów technicznych z uwzględnieniem normatywów/zakresów tolerancji dopuszczających lub nie do dalszej obróbki lub sprzedaży.
Ilościowa – wprowadzanie informacji w postaci wybranej jednostki miary np.: szt. z możliwością przeliczania na jednostki alternatywne.
Proces kontroli jakości pozwala na:
Kontrola jakości może być międzyoperacyjna, końcowa, ad-hoc czyli wywołana w dowolnym momencie i realizowana na urządzeniach mobilnych takich jak np.: Tablet.
Zapewnienie kontroli nad pracą maszyn i odpowiedni plan produkcyjny pozwala utrzymać ciągłość procesów i zwiększyć wydajność. SAP Business One oferuje możliwość zaplanowania częstotliwości przeprowadzania czynności serwisowych, ograniczając prawdopodobieństwo wystąpienia nieoczekiwanych awarii maszyn i ich elementów. Wymiana narzędzi, przeglądy i przezbrojenia planowane po określonej liczbie cykli lub czasu pracy maszyny pozwalają zmniejszyć ryzyko awarii i lepiej planować koszty.
Funkcjonalność utrzymania ruchu pozwala na:
Robotyzacja i digitalizacja procesów produkcji oraz pozostałych związanych z zarządzaniem łańcuchem dostaw była dla nas niezmiennie istotna. Wdrożenie SAP Business One rozszerzonego o dodatkowe funkcjonalności produkcyjne oraz integracje pozwala nam na podążanie za naszą wizją rozwoju procesów oraz utrzymanie pozycji lidera.
Tomasz Zakrzewski, Managing Director CFO, voestalpine Signaling Poland
Miesięcznie przetwarzamy zamówienia kilku tysięcy klientów. Ta ogromna ilość informacji wymaga niezawodnego wsparcia informatycznego. SAP Business One świetnie sobie radzi z tym zadaniem.
Tomasz Sznajder, Prezes Zarządu Prima Gran
Szukaliśmy programu finansowo-księgowego klasy ERP, który sprostałby wymaganiom międzynarodowej grupy kapitałowej składającej się z wielu spółek w różnych zakątkach świata. System ten miał zapewnić sprawną obsługę wielu walut i wersji językowych, a także umożliwić sporządzanie skonsolidowanych sprawozdań.
Izabella Nalewajek, Head of Group Accounting, G2A.COM
Chcieliśmy poprawić działanie systemu księgowego, jak również wdrożyć elektroniczny obieg dokumentów, w tym zatwierdzanie umów w systemie czy generowanie raportów. Dlatego zdecydowaliśmy się na SAP Business One.
Cezary Waszkiewicz, Financial Manager, Adgar Poland
Nasz poprzedni system nie nadążał za naszymi potrzebami, co prowadziło do niezgodności w księgach. Eksport oraz import był również bardzo ograniczony, co utrudniało nam wszelkie raportowania oraz automatyzacje procesów. Firma SUPREMIS zaoferowała najkorzystniejszą cenę wdrożenia SAP Business One, jak i opłat licencyjnych.
Jakub Pach, Group Financial Controller, Virgin Mobile Polska
Szukaliśmy rozwiązania, które w sposób zintegrowany pomoże nam w zarządzaniu firmą. Ważna z naszej perspektywy była marka i zaufanie do produktu, dlatego wybór padł na SAP Business One.
Leszek Sierpiński, Dyrektor Operacyjny, Ayala S.A.
Potrzebowaliśmy systemu, który pozwoli na wyeliminowanie błędów w dostawach, przy jednoczesnym skróceniu terminów realizacji zleceń, tak aby podnieść poziom obsługi klienta. SAP Business One wspiera nas w tych działaniach.
Artur Przyłęcki, Specjalista ds. logistyki, Barilla Poland Sp. z o.o.
Zdecydowaliśmy się na wybór systemu SAP Business One ze względu na jego elastyczność, przejrzystość i możliwość dopasowania do procesów biznesowych, jakie występują w naszej firmie. Nie bez znaczenia był także fakt, że obsługa systemu jest intuicyjna, więc nasi pracownicy nie musieli przechodzić dodatkowych, specjalistycznych szkoleń.
Bartosz Ignaczewski, CEO, BISAN Sp. z o.o.
Szukaliśmy stabilnego i dużego partnera wdrożeniowego z odpowiednim poziomem kompetencji i dużym doświadczeniem wdrożeniowym. Ważna była także otwartość na wdrożenia najnowszych mechanizmów w samym produkcie np. wykorzystanie bazy HANA i architektury wysokiej dostępności.
Paweł Cąkała, IT Manager, GTV Poland
Firma SUPREMIS pomogła nam zdefiniować nasze potrzeby i sprawnie przeprowadziła proces wdrożenia.
Dariusz Binkowski, Klasmann-Deilmann Polska Sp. z o.o.
Zdecydowaliśmy się na wdrożenie wielooddziałowej wersji SAP Business One wspólnie z firmą SUPREMIS, ze względu na dobre doświadczenia współpracy. System Property Management, z którego korzystamy, oferuje najwięcej funkcjonalności, w stosunku do konkurencyjnych produktów.
Hubert Pastuszak, Financial Analyst, London & Cambridge Properties
Bardzo ważne w podjęciu decyzji o wyborze produktu firmy SAP była rozpoznawalność marki oraz zapewnienie, że program odzwierciedli procesy biznesowe i zarządcze jakie występują w przedsiębiorstwie, w sposób scentralizowany.
Michał Strycharski, MCKB Sp. z o.o.
Na wybór SAP Business One zdecydowaliśmy się z uwagi na możliwość lepszego dostosowania systemu do specyfiki i rozmiarów przedsiębiorstwa, w porównaniu do dotychczas stosowanego programu ERP. Istotnym czynnikiem przy wyborze była również wysoka efektywność kosztowa, rozumiana jako relacja ceny do możliwości, oferowanych przez ten system.
Paweł Zastawny, Dyrektor Finansowy, Trinac Polska Sp. z o.o.
We process orders of several thousand customers every month. This huge amount of information requires reliable IT support. SAP Business One copes well with this task.
Tomasz Sznajder, President of the Management Board of Primagran
We were looking for an ERP-class financial and accounting program that would meet the requirements of an international capital group consisting of many companies in various parts of the world. This system was to ensure efficient handling of multiple currencies and language versions, and to enable the preparation of consolidated reports.
We wanted to improve the operation of the accounting system, as well as implement electronic document circulation, including approving contracts in the system or generating reports. That is why we decided on SAP Business One.
Elastyczny i przystępny cenowo SAP Business One (SAP B1) – Elastyczny i przystępny lub tradycyjnie dla małych i średnich firm. Dla jeszcze większej elastyczności korzystania dostępny przez przeglądarkę w pełnej funkcjonalności.
Produkcja SAP Business One, wspiera planowanie produkcji, kontrolę i wdrażanie zapewniając efektywność i elastyczność w codziennej działalności w przedsiębiorstw produkcyjnych. System ten oferuje najlepsze metody i przepływy pracy, które pasują do większości przedsiębiorstw.
Produmex WMS to wyrafinowane i kompleksowe rozwiązanie do zarządzania magazynem dla SAP Business One, zaprojektowane w celu zwiększenia efektywności i rentowności w łańcuchu dostaw poprzez przekształcenie procesów logistycznych w precyzyjnie dostrojone operacje.
Produmex Scan to mobilna aplikacja dla SAP Business One do zarządzania transakcjami magazynowymi. Architektura rozwiązania jest w stanie obsłużyć nawet kilkudziesięciu pracowników magazynu w celu przeprowadzenia dziesiątek tysięcy transakcji powiązanych jednocześnie z firmową bazą danych magazynowych.
Cena zakupu i wdrożenia systemu determinowana jest przez wiele czynników charakterystycznych dla branży, w której funkcjonuje organizacja, oraz indywidualnych oczekiwań i potrzeb klienta. Na cenę wpływ ma także model dostarczenia oprogramowania (lokalnie lub w chmurze) oraz sposób rozliczenia (abonament lub opłata jednorazowa). Aby oszacować wysokość inwestycji w rozwiązanie dopasowane do Państwa potrzeb, najczęściej sprawdza się następujący proces:
Korzystając z formularza kontaktowego lub za pośrednictwem czatu, skontaktuj się z nami i napisz, jakim systemem jesteś zainteresowany/na lub jaki problem chcesz rozwiązać.
W drugim kroku nasz opiekun klienta skontaktuje się z Tobą w celu ustalenia szczegółów. Dzięki temu lepiej poznamy Twoje potrzeby i dobierzemy odpowiednie rozwiązanie.
Przedstawiamy rozwiązanie skonfigurowane na potrzeby Twojej firmy i zachodzących w niej procesów. Podczas prezentacji najczęściej też uszczegóławiamy potrzebne funkcjonalności.
Mając pełną wiedzę przygotowujemy ofertę cenową zakupu i wdrożenia systemu oraz szczegółowo ją omawiamy.
System ERP w chmurze stanowi świetną propozycję głównie dla małych i średnich firm. Takie przedsiębiorstwa zazwyczaj nie mają własnej infrastruktury IT, w związku z czym pomocne okazuje się dla nich korzystanie z ERP cloud. System nie wymaga bowiem dużych nakładów na początku, co jest jego zaletą. Natomiast większe firmy w większości mają zaawansowaną infrastrukturę IT, co jednak nie oznacza, że nie mogą decydować się na program ERP w chmurze. Ciekawym sposobem okazuje się wdrażanie systemu ERP w modelu hybrydowym. Dzięki temu niektóre procesy można realizować z wykorzystaniem lokalnych serwerów, a inne przenieść do chmury.
Dużą zaletę systemu SAP w chmurze stanowi nieograniczona skalowalność. Program umożliwia sterowanie parametrami wydajnościowymi wtedy, kiedy pojawia się taka potrzeba. Możliwe jest również zaprogramowanie wydajności w konkretnych dniach. SAP cloud jest chętnie stosowany w firmach, zajmujących się produkcją. Program służy m.in. do podnoszenia wydajności maszyn wirtualnych w określonym czasie. Wszystko odbywa się zgodnie z potrzebami cyklu produkcyjnego, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorstwa. Dzięki skalowalności firmy mogą płacić jedynie za wykorzystane zasoby. Oprogramowanie ERP w chmurze wiąże się z dużą oszczędnością.
Oferowany serwis SAP zapewnia, że każdy klient korzystający z naszych usług, może liczyć na szybkie i profesjonalne wsparcie. Na bieżąco staramy się rozwiązywać wszystkie problemy, udzielając rad i podpowiadając, co w danej sytuacji najlepiej zrobić. Zapewniamy szybką reakcję na wszystkie zdarzenia, ponieważ zadowolenie klientów jest dla nas najważniejsze. Staramy się działać sprawnie, aby nikt nie musiał czekać z obsługą. Zdajemy sobie sprawę, co oznacza przestój w firmie, dlatego nie pozwalamy na to w przypadku naszych klientów.
Prowadzony serwis SAP zajmuje się m.in. monitorowaniem systemów, co umożliwia szybkie wykrycie ewentualnych nieprawidłowości. Jest to bardzo ważne dla wszystkich osób, prowadzących własne biznesy.
Program kadrowy SAP to specjalne narzędzie przygotowane w celu kierowania różnymi działaniami dotyczącymi zasobów ludzkich. Zapewnia ono możliwość prowadzenia ewidencji pracowników, uwzględniając ich podział na grupy. Ponadto system umożliwia kierowanie ewidencją umów, a także struktury danych kadrowych. SAP księgowość to idealna propozycja dla firm, którym zależy na łatwym i sprawnym planowaniu ruchów związanych z kadrami. Inwestowanie w szkolenia pracowników może okazać się bardzo korzystne dla przedsiębiorstwa, ponieważ takie działanie przekłada się na osiąganie wysokich wyników. Na uwagę zasługuje m.in. oprogramowanie kadrowo-płacowe R2Płatnik. Umożliwia prowadzenie kadr, naliczanie wynagrodzenia oraz dokonywania automatycznych rozliczeń z odpowiednimi instytucjami. To narzędzie jest zintegrowane z SAP Business One, czyli systemem ERP odpowiednim dla małych i średnich firm. Na uwagę zasługuje również SAP SuccessFactors, wyjątkowo rozbudowane narzędzie służące głównie do zarządzania kapitałem ludzkim w chmurze.
Certyfikowane i w pełni zintegrowane rozszerzeniem systemu SAP autorstwa SUPREMIS– Property Management to świetna propozycja dla wielu firm. Mogą z niej korzystać przedsiębiorstwa działające w różnych branżach. Doskonale sprawdza się bowiem w przypadku m.in. banków, sieci handlowych, stacji paliw czy przedsiębiorstw produkcji przemysłowej. Taka opcja polecana jest zarówno firmom działającym we własnej, jak i wynajmowanej nieruchomości. Zarządzanie nieruchomościami SAP umożliwia kontrolowanie całego majątku. Takie działania polegają przede wszystkim na ograniczaniu kosztów funkcjonowania, które dotyczą utrzymywania nieruchomości. Ponadto umożliwiają ocenę rentowności wszystkich placówek, co również jest bardzo istotne.
Istnieje kilka sposobów wdrożenia SAP. Możliwe jest również zastosowanie własnej metody, z wykorzystaniem powszechnie używanych standardów dotyczących zarządzania projektami. Najczęściej jednak stosowane jest jedno z dwóch schematów postępowania. Podejście tradycyjne polega na przygotowaniu funkcjonalności, która jest planowana w ramach realizowanego projektu. Natomiast podejście określane jako bliskie filozofii Agile mówi o przygotowaniu i uruchomieniu następnych grupy funkcji.
Wdrożenie SAP następuje etapami. Najpierw ma miejsce wstępna analiza przedwdrożeniowa, następnie przygotowanie:
Dopiero później odbywają się szkolenia użytkowników. Na sam koniec następuje start produkcyjny, czyli rozpoczyna się praca w ramach nowego systemu.
Napisz do nas
Pomagamy bezdomnym zwierzakom ze „Zwierzęta Sulejówek”
O nas
Kariera SAP – konsultant, wdrożeniowiec ERP